Verbeter Breda in Beeld: sollicitatietraining JINC

231004jincsollicitatietraining01.jpeg

Kansengelijkheid

JINC Breda maakt zich sterk voor kansengelijkheid voor jongeren in Breda. “Vooral in het onderwijs kan het beter”, weet senior-projectmedewerker Lieke van Kempen. “Jongeren met een rugzakje of die opgroeien in wijken waar het sociaal-economisch lastiger is, staan vaak met 3-0 achter als ze op zoek gaan naar een studie of baan. Het is voor hen moeilijker om een succesvolle carrière op te bouwen.”

JINC zet daarom het bedrijfsleven in om deze jongeren te helpen de juiste stappen te zetten naar een passende vervolgopleiding of toekomstige job. Lieke: “We bieden ondersteuning aan bij loopbaanoriëntatie op het basisonderwijs, regulier vmbo, het praktijkonderwijs en speciaal onderwijs. Bijvoorbeeld door het organiseren van bedrijfsbezoeken, het inzetten van een scholierencarrièrecoach voor uitstroom naar mbo of havo, of het geven van een sollicitatietraining op scholen.”

Spannend

Dat laatste gebeurde op woensdag 4 oktober op het Berkenhofcollege. Vier mensen uit het bedrijfsleven lieten leerlingen uit het vierde leerjaar zien wat ze beter wel en niet kunnen doen tijdens een sollicitatie. Er werd gepraat over het sollicitatiegesprek zelf, maar ook bijvoorbeeld over wat je van jezelf laat zien op social media. Daarnaast oefenden de leerlingen een sollicitatiegesprek in een rollenspel.

“Je ziet dat het voor veel leerlingen heel spannend is,” vertelt Saskia Groninger van de gemeente Breda, een van de trainers van deze ochtend. “Een meisje zei zelfs dat ze zich ziek had gemeld als ze had geweten dat ze een rollenspel moest doen. Maar ze deed het wel! Het is leuk om te zien hoe de leerlingen toch echt iets oppikken van zo'n training en met een beetje meer zelfvertrouwen het lokaal weer uitgaan.”

Win-win

Inmiddels hebben ruim 250 bedrijven uit de regio zich aangesloten bij JINC Breda. “Zij willen vaak graag iets terug doen voor de maatschappij”, weet Lieke. “Bovendien creëert het voldoening om kennis en ervaring te delen én het kan hen ook wat opleveren. In sectoren als de zorg en de bouw bijvoorbeeld zijn veel mensen nodig. Op deze manier kunnen bedrijven zaadjes planten om deze doelgroep te bereiken.”

Meer nieuws
Wil je wat kwijt of nooit meer iets missen?

Heb je een vraag, opmerking of een idee? Laat het ons weten! En abonneer je zeker op onze nieuwsbrief, dan ben je altijd op de hoogte.